Meer drank verkopen begint bij een goede borrelkaart

Samenvatting Artikel

Drank verkopen feature image 01

Wanneer je een horecazaak in bezit hebt en/of beheert, dan ben je uiteraard gebaat bij een zo goed mogelijke verkoop van al je producten, waaronder natuurlijk drank. Het is dan ook zaak om constant genoeg gasten te trekken, waardoor de drankverkoop automatisch al op een goed niveau zit. 

Het creëren en behouden van deze klandizie is echter bepaald geen makkelijke taak. Mede dankzij het feit dat de consument tegenwoordig enorm veel heeft te kiezen, is deze erg veeleisend geworden. Je zult je als café-eigenaar dan ook moeten zien te onderscheiden. Hieronder lees je wat bij uitstek de manier is om dat te bewerkstelligen en op welke manier je dit precies kunt invullen.

Belang uitgebreide borrelkaart

Voor consumenten vormen de algehele sfeer, de aankleding, de muziek en natuurlijk het aanbod aan drankjes belangrijke factoren om wel of niet een bepaald café te bezoeken. Er is nóg een aspect waarvan het belang niet te onderschatten valt: de borrelkaart. Veel mensen die in de avonduren je café bezoeken zullen later op de avond namelijk trek krijgen. De alcoholische versnaperingen zorgen daar immers voor, net als het feit dat het avondeten op een gegeven moment uren geleden is.

Om aan deze wens tegemoet te komen is het essentieel dat je over een borrelkaart beschikt, of dat je in ieder geval diverse smaakvolle borrelhapjes op je menukaart hebt. Vergis je niet in de voorbereiding die mensen treffen om naar een café te gaan. Vaak bekijkt men thuis de websites van kandidaat-cafés om het aanbod te bekijken. Het ontbreken van een borrelkaart kan dan al snel een no-go betekenen, want cafébezoekers willen niet graag tussentijds naar een (vaak verlaten en minder gezellige) cafetaria om aan hun snacks te komen. Los daarvan oogt een menukaart zonder etenswaren simpelweg wat ‘leeg’ en onafgerond.

Een borrelkaart vormgeven? Zo doe je dat

Een menukaart in het algemeen en een borrelkaart in het bijzonder is erg belangrijk voor iedere horecagelegenheid. Wil je hier het maximale rendement uit halen, breng dan de volgende adviezen in de praktijk:

  • Het aanbieden van borrelhapjes zoals snacks van de groothandel is een uitstekend idee. Zorg er wel voor dat je menukaarten zo duidelijk en overzichtelijk mogelijk blijven. Zo kunnen mensen snel vinden wat ze zoeken.
  • Probeer je assortiment ook qua hoeveelheid opties overzichtelijk te houden. Tientallen verschillende soorten minisnacks toevoegen zou bijvoorbeeld tot keuzestress leiden. Houd de mogelijkheden dus enigszins beperkt.
  • Zorg voor een menukaart die fraai oogt en die daardoor meteen de interesse wekt van de bezoekers. Verduidelijk ook het één en ander met mooie en aantrekkelijke afbeeldingen, die (in het geval van een borrelkaart) je gasten het water al in de mond doen lopen.
  • Zet in op een vermakelijke presentatie met onder meer originele of zelfs geestige benamingen en teksten. Probeer hierbij origineel en onderscheidend te zijn.
  • Houd bij al je acties altijd in gedachten wat je doelgroepen zijn en welke wensen zij precies hebben. 

Recente blogs